Har virksomheden afdelinger flere steder i landet, koordinerer VUC undervisningen.
Det betyder, at dine medarbejderne altid bliver undervist ud fra samme koncept.
Ordblindeundervisning har givet øget selvværd
Autismecentret i Vordingborg har ramt plet
Autismecentret i Vordingborg ramte plet, da de i samarbejde med VUC Storstrøm tilbød et nyt hold for ordblinde medarbejdere. Engagerede medarbejdere mødtes 10 tirsdage i efteråret på bostedet Rugvænget i Præstø – og det har blandt andet givet større overskud og en ny følelse af fællesskab.
En ny verden har åbnet sig
I bostedets eget hyggelige loftslokale blev der tænkt og grinet, mens undervisningen for ordblinde strakte sig fra brug af ordbrikker til læse- og skriveprogrammer - og endda ChatGPT.
”På ordblindekurset åbner der sig en helt ny verden af teknologi på vores telefoner. (…) Uanset hvor man står, kan alle have glæde af teknologi,” fortæller Jytte Vognsvend, specialpædagog på Orehoved, en del af Autismecentret.
Jytte fandt ud af, hun var ordblind, da hun gik i 9. klasse. Jytte er i dag 63 år, og har ikke før modtaget ordblindeundervisning. I stedet har hendes taktik altid været at sige, ”Jeg er ordblind. I må hjælpe mig med at stave.”
”Det giver bare mere selvværd at klare sig selv uden altid at skulle bede om hjælp. De elektroniske hjælpemidler er altid lige ved hånden, og det er virkelig en befrielse.”
Forløb etableret i tæt samarbejde med VUC
Afdelingsleder Charlotte Folmer fra Autismecentret og VUC-konsulent Trine Bakkedal har i fællesskab skabt rammerne for samarbejdet med fokus på at styrke medarbejdernes dokumentationskompetencer. Der tages udgangspunkt i Autismecentrets eget journaliseringsprogram, og der lægges vægt på medarbejdere med ordblindhed, da deres udfordringer med det skriftlige kræver en særlig indsats.
Afdelingsleder Charlotte Folmer deltog selv i undervisningen, og hun vurderer, at den åbne og tålmodige tilgang, som underviseren, Per Nis-Hansen havde, har haft stor betydning for udbyttet. siger Charlotte Folmer.
“Det er svært at sige, hvad det har haft af faglig betydning allerede, men
jeg er ikke i tvivl om, at hver deltager har undergået en personlig
udvikling. Det vil vi kunne mærke på arbejdet fremadrettet”
Charlotte Folmer / Afdelingsleder
Britt Keese, som også er pædagog, gik i specialklasse i 1. klasse pga. hendes læse- og skrivevanskeligheder, ”Men derefter forsvandt fokus fra problemet,” siger hun.
”Jeg vidste egentligt godt, jeg var ordblind. (…) Jeg lærte at holde mig til nogle ord og gentage dem, indtil jeg lærte dem udenad. Fagligheden blev ikke udviklet, og det var svært at byde ind med det skriftlige. Det skabte frustration og mangel på forståelse fra omgivelserne.”
I juni i år fik Britt så endelig bekræftet og dokumenteret, at hun var ordblind.
I Autismecentret arbejder ledelsen og IT lige nu på at få en aftale i hus med IntoWords, så ordblinde medarbejdere kan få ordblinde-programmet installeret på deres computere.